بازاریابی و برندینگ، دو روی سکه کسب و کار

اگر شما می خواهید کسب و کاری را شروع کنید و وارد دنیای بیزینس شوید باید برای ارتقای کاری که انجام میدهید توانایی و اطلاعات خود را بالا ببرید. از جمله چیز هایی که باید در علم بیزینس بدانید تفاوت بین بازاریابی و برندینگ (مارکتینگ و برند سازی) است. با فالو جت همراه باشد تا با تعریف کامل و تفاوت این دو اصطلاح کاربردی در علم بیزینس آشنا شوید.

مفهوم برندینگ چیست؟

در واقع اول باید بگوییم برندینگ چه چیزی نیست؟ وقتی حرف از برند به میان می آید، اغلب افراد به فکر لوگو یا نام تجاری یک شرکت یا بیزینس می افتند. اما در واقع باید بگوییم قضیه از آنچه که فکر می کنید بیشتر و پیچیده تر است. برندینگ یا برند سازی شامل تمام زیر ساخت های لازم برای ایجاد و بهینه نگه داشتن برند شماست و شامل اهدافی است که باعث میشود برند شما رشد کند و پایدار بماند.

برندینگ، آنچه را که مشتری می تواند از شما انتظار داشته باشد و آنچه را که هنگام استفاده از محصولات یا خدمات شما تجربه خواهد کرد، پرورش خواهد داد.

به عبارت دیگر برندینگ یا برند سازی فرآیندی است که با ایجاد و شکل دادن به یک برند در ذهن مصرف کنند گان، به سازمان ، شرکت، محصولات یا خدمات خاصی معنا می دهد. این یک استراتژی است که توسط سازمان ها طراحی شده است تا به مردم کمک کند به سرعت خدمات را شناسایی کنند و از آن بهره ببرند. همچنین به آنها اثبات کند محصولی که در دست دارند یا خدماتی که دریافت میکنند بهترین است.

بیشتر بخوانید» برندسازی در اینستاگرام ؛مسیری که باید در آن قدم نهاد (آپدیت سال 2021)

فضای کار برای برند سازی موفق تر

فضای کاری مناسب در برند سازی از مهم ترین فاکتور ها برای پیشرفت در بیزینس شماست. همراه کردن کارمندان شرکت با اهداف برند نیز به نوعی قدرت نهفته برند محسوب می‌شود. بنابراین در این مرحله آن ها را با خود همراه کنید. در عین حال از یک کارشناس برند هم میتوانید مشاوره بگیرید. پس از طی این مرحله، وارد مرحله تعیین استراتژی برند می‌شوید.

استراتژی برندینگ

وقتی شما اطراف خود را با افراد کار بلد و با مهارت پر کردید اکنون نوبت به این میرسد که از ابزارهای مختلفی برای ایجاد و شکل دادن به یک برند استفاده کنید. در اینجا فالوجت شما را با 5 استراتژی لازم و اساسی برای برند شما آشنا می کند.

 

بازاریابی و برندینگ، دو روی سکه کسب و کار
بازاریابی و برندینگ، دو روی سکه کسب و کار

 

هدف، اسکلت ساختمانی کسب و کار

اول از همه باید در نظر داشته باشید هدف شما از بیزینسی که دارید چیست این مورد همان objective یا اهدافتان در زمینه بیزینس هستند. یک فرد متخصص در حوزه MBI یا یک مدیر بازاریابی، اول از همه از شما میپرسد از این کسب و کار چه میخواهید؟ برای این کار اهداف خود را به دو قسمت تقسیم کنید. اهداف کوتاه مدت و بلند مدت. و برای هر کدام Marketing plan یا برنامه جامعی بچینید تا شما را قدم به قدم به هدفتان نزدیک کند.

بیشتر بخوانید» چگونه در اینستاگرام معروف شویم با 14 ایده بی نظیر

سوالاتی که برای هدف گذاری بهتر باید به آنها پاسخ دهید.

برای شروع برند سازی لازم است تا به سوال های زیر پاسخ بدهید:

  • اصول و ارزش های اصلی شرکت در چیست؟
  • بیانیه ماموریت شما چیست؟
  • چه چیزی الهام بخش شروع تجارت شما بوده است؟
  • چرا می خواهید محصولات یا خدمات خود را به مخاطبان ارائه دهید؟
  • چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند؟
  • فرهنگ داخلی شرکت شما چیست؟
  • در چه سبک از عرضه محصولات حرفه ای هستید؟
  • ویژگی های ارتباطی شما چیست؟
  • وقتی کسی نام تجاری شما را می شنود می خواهید چه چیزی به ذهنش خطور کند؟
  • می خواهید مردم چه تفکراتی از برند شما داشته باشند؟
  • دوست دارید مشتریان از برند شما چه توصیفی داشته باشند؟

بیشتر بخوانید» چگونه در اینستاگرام موفق شویم (12 ترفند تضمینی)

وعده های شما، شما را مسئولیت پذیر می کند

وقتی شما مخاطبانی را به خود جذب کردید. باید برای پیشرفت خود به این افراد پیشنهاد های شگفت انگیز بدهید. این پیشنهاد ها میتوانند به خوبی درآمد شما را افزایش دهند و مخاطب را سرگرم کنند. البته که وعده ها ، برند را از تکاپو نمی اندازد و شما را وادار میکند تا همیشه در تلاش باشید تا به نیاز های مشتریان خود بهترین پاسخ را بدهید.

 

هویت برند، ابزار هایی که به ساختمان شما زینت می دهند

نام جذاب، رفتار سازمانی مناسب، طراحی هویت بصری (که شامل طرح آرم، پالت رنگ، تایپوگرافی) است. ساختمان کسب و کار شما را زیبا تر می کند. شما باید به مخاطبان خود این حس مثبت و اطمینان را القا کنید. به نوبه ای از همان نقطه آغاز وقتی مشتری یا کاربر، کار شما را مشاهده می کند باید به بهترین شیوه از او استقبال شود. همچنین با روانشناسی رنگ ها، میتوانید بهترین تاثیر را در ذهن مخاطب بگذارید.

 

بازاریابی و برندینگ، دو روی سکه کسب و کار
بازاریابی و برندینگ، دو روی سکه کسب و کار

تبلیغات و ارتباطات، بهترین کارت دعوت به ساختمان کسب و کار شما

تلویزیون، شبکه های اجتماعی (مانند اینستاگرام)، تبلیغات در فضای باز مانند بیلبورد ها، وب سایت همه و همه از جمله راه هایی هستند که میتوانند کسب و کار شما را ارتقا دهند و خدمات شما را به مخاطبان و کاربران بشناسانند. همچنین استفاده کلمات مناسب در تبلیغات تاثیر گذار است به طور مثال به برخی از این آنها توجه کنید.

  • نایک: فقط انجامش بده!
  • آی مکس: بزرگ فکر کن!
  • K.F.C: غذای عالی!
  • پورشه: جایگزینی نیست!
  • IBM: راه حلی برای سیاره هوشمند!
 
ریزه کاری هایی کوچک اما بسیار تاثیر گذار

اگر خدمات شما محصول خاصی است، ارائه شیوه جذاب برای طراحی محصول و بسته بندی، پیگیری تجربه مشتریان در فروشگاه و دریافت پیشنهادات و انتقادات، ارزیابی سبک مدیریت، استراتژی قیمت گذاری و افزایش تنوع محصول از جمله مواردی هستند که شما را برای رسیدن به موفقیت در کسب و کر نزدیک و نزدیک تر میکنند.
با توضیحات بالا برندینگ همان تلاش شما برای ارائه و ثبت تصویر کسب و کارتان در ذهن مشتری است.

بازاریابی چیست؟

“فرآیند مدیریت بر مبنای مسئولیت برای تشخیص، پیش بینی ارضاء نیازهای مشتری به صورتی که مبتنی بر سودآوری برای هر دو طرف باشد.” بازاریابی مجموعه فعالیتها و تکنیک هایی را تشکیل می دهد که با هدف تأثیر گذاری بهتر بر مخاطب برای خرید، عرضه میشوند. بازاریابی بیشتر از برند سازی معطوف به فروش است و بر اساس بازه زمانی کوتاه تری است. تقریباً همیشه دعوت به عمل برای خرید یا گام برداشتن به سمت خرید دارد.

بازاریابی عملکردی است که از طریق تبلیغات ،مشتری و مردم را به بازاریاب مرتبط می کند – در واقع بازاریابی، برای شناسایی و تعریف فرصت ها استفاده می شود. همچنین اطلاعات مورد نیاز برای پرداختن به این مسائل را مشخص می کند، روند جمع آوری داده ها را مدیریت و پیاده سازی می کند و نتایج را مورد بررسی قرار میدهد.

بازاریابی (Marketing) چهار عملکرد دارد.

  • دسترسی به مخاطب و مشتریان محیط بیرونی کسب و کار
  • شناسایی انواع تبلیغات و فرصت های مورد نظر و توسعه استراتژی برای سرمایه گذاری روی آنها
  • استفاده ابزارهای مارکتینگ برای تحقق اهداف اصلی کسب و کار(این مورد در مرحله برندینگ کار شما را ارتقا میدهد)
  • بازاریابی و سنجش نتایج فعالیت ها و تدوین فرایند بهبود مستمر به منظور توسعه کسب و کار
بازاریابی و برندینگ
بازاریابی و برندینگ، دو روی سکه کسب و کار

تفاوت بین بازاریابی و برندینگ

اکنون که با مفاهیم برندینگ و بازاریابی آشنا شدیم، نوبت به تفاوت های اصلی، بازاریابی و برندینگ می رسد، که در ادامه بیان می کنیم. بازاریابی بخش مهمی در برندینگ است. شما قولی داده‌ اید و بازاریابی در انتقال پیام و قولی که قصد اطلاع رسانی در مورد آن به مشتری و یا مخاطب خود دارید، کمک می ‌کند.

به طور کلی از بازاریابی برای تبلیغ محصول یا خدمات استفاده می شود و از برندینگ برای شکل دهی فعال به نام تجاری. هر دو به هدف شما در هر دو رشد کسب و کار است ، اما هر کدام به استراتژی متفاوتی نیاز دارند و نتایج مختلفی را رقم خواهند زد.

چهار نتیجه مختلف در برند سازی و بازاریابی

  • برندینگ باعث شناخت و تصویر سازی در ذهن مخاطب می شود.
  • برند سازی حرف اول را می زند، بازاریابی رتبه دوم است. یعنی برند سازی کل و بازاریابی جزء است.
  • استراتژی های بازاریابی می آیند و می روند اما نام تجاری برای همیشه وجود دارد و در ذهن مخاطب می ماند.
  • برند سازی به همان اندازه که روی مشتریان تأثیر می گذارد روی تیم کسب و کار نیز تأثیر گذار است.

در نتیجه …

مهم نیست که در کدام صنعت فعالیت می کنید، چرا که شما فقط یک شرکت در دریای رقابت هستید. اگر می خواهید موجی ایجاد کنید و توجه مشتریان خود را جلب کنید، بازاریابی یک امر ضروری است. پس هنگامی که توجه مشتری خود را جلب کردید، به چیزی نیاز دارید که بتواند آن توجه را حفظ کند؟ اینجاست که برندینگ مطرح می شود. یکی از اصول بازاریابی و جلب توجه دیگران به برند شما در شبکه اجتماعی میزان لایک، ویو، کامنت و … است پس اگر قصد برند سازی در اینستا را دارید می توانید از خدمات خرید لایک اینستاگرام و بازدیدکننده لایو اینستاگرام فالوجت استفاده نمایید تا هر چه سریع تر وجه و برند پیج خود را اعتبار بخشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای افزایش سریع فالور واقعی و هدفمند فقط با ۵۰ هزار تومان از شهر و موضوع موردنظرتان اینجا کلیک کنید .